Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Wil en Emmy Verver - WaarBenJij.nu Jasper - Reisverslag uit Jasper, Canada van Wil en Emmy Verver - WaarBenJij.nu

Jasper

Door: wilenemmy

Blijf op de hoogte en volg Wil en Emmy

19 Augustus 2011 | Canada, Jasper

Jasper, zondag 14 augustus
Inderdaad maar een klein eindje naar Jasper. Nog 70 km, maar eerst rijden we een stukje terug naar Hinton, waar we moeten tanken en proberen de website weg te sturen, want op de KOA-camping was dat een puinhoop. In een koffieshop bij het tankstation gaat het opeens prima, hoewel de koffie erg waterig was. Daarna waren we in een oogwenk in Jasper, dat is ongeveer de meest noordelijke plaats in de Rocky Mountains. We zijn er al eens eerder geweest, dus het is niet helemaal onbekend. De camping ligt iets ten zuiden van Jasper, in het bos. Het is een geweldig grote camping met veel plaatsen, maar de hookups (de plaatsen met stroom, water, televisie en afvoer voor water) liggen allemaal aan de ene kant, en de primitieve plaatsen, waar je nog moet lopen naar het toilet en voor water, aan de andere kant. Daar staan wij, op het uiterste puntje en we krijgen van de receptioniste extra advies over bear encounters, omdat daar de laatste tijd regelmatig beren worden gesignaleerd. Maar een prachtig plekje, dicht bij de creek, een echte picknicktafel en vuurplaats met zelfs nog een achtergelaten hoeveelheid prima brandhout. Nog even boodschappen doen in Jasper, waar het langzaam maar zeker begint te regenen, dus we besluiten maar te gaan lezen op de camping. Aan het eind van de middag klaart het helemaal weer op, dus gaan we met de auto naar de Athabasca Falls, een spectaculaire waterval in de Athabascarivier, dus mooie foto’s en zelfs nog een kleine wandeling. De rivier komt van een geweldige gletsjer en moet hierna nog 6200 km afleggen om uiteindelijk bij Mackenzie Bay in de Poolzee terecht te komen, grotendeels door volstrekt onbewoond gebied. We zijn weer geïmponeerd door de indrukwekkende Rocky Mountains. Groots, met prachtige bergen en met zulke mooie luchten daarboven. We stoppen regelmatig om het vast te leggen op foto en video. Allemaal even mooi. ’s Avonds tijdens en na het eten een kampvuurtje en een glaasje. Deze vakantie gaat maar niet voorbij.

Jasper, 15 augustus
Fris, maar droog. De fietsen worden afgeladen en we fietsen via Jasper naar Lake Annette via paden, die ons als fietspaden waren aangekondigd. Na Jasper valt dat tegen. Het blijken zandpaden met een hoog gehalte aan dennenboomwortels te zijn, dus op een gegeven ogenblik is de lol daar een beetje af. Wel komen we in een dure wijk van Jasper terecht met huizen in de orde van: “Waar doen ze het van?”. Uiteindelijk arriveren we toch bij Lake Annette voor een 5 km rondwandeling met als begeleidende tekst, dat het wheelchairfriendly is. Dat past ons prima. Nadat we met veel moeite de rondwandeling in twee uur hebben afgerond, komen we tot de conclusie dat de gemiddelde rolstoelgebruiker over een bovenmatige conditie moet beschikken om deze wandeling te volbrengen.
Maar toch nog per fiets weer terug. In Jasper nog een internetcafé/ijscowinkel bezocht. Heerlijk ijs (en voor nieuwe Amerikagangers: één scoop is ruimschoots voldoende) en we doen nog wat boodschappen voordat we weer gaan fikkie stoken op de camping. We zijn wat teleurgesteld omdat we geen beren zien. Ik stel nog voor om vannacht een boterham met pindakaas op de picnicktafel te leggen, maar Emmy is daar op tegen.

Jasper, 16 augustus
Het was een koude nacht en om 8 uur is het nog 5 graden. Toch ziet het weer er niet slecht uit en dat komt goed uit: we willen graag wandelen. Even boven Jasper is een meer met mooie panorama’s en daar hebben we wel zin in. Het heet Lake Patricia en op de weg ernaar toe komen we weer een beer tegen, weliswaar in het bos langs de weg, maar toch. In hetzelfde bos gaan we lopen, eerst op een begaanbaar pad, maar allengs wordt de weg steeds schuiner en moeten we als klimgeiten verder. Veel bloemen langs de paden, helaas geen beren. Wel weer niemand te zien. Wat is het toch vreemd om in een land met zo’n schitterende natuur zo weinig wandelaars te zien
We gaan weer naar de camping. Het weer is opgeklaard en na de lunch zitten we lekker in de zon te lezen. Tegen drie uur komt Andries met een huurauto uit Edmonton. Gezellig om hem weer te zien. Hij heeft 4 uur gereden en we zitten de rest van de dag rondom een vuurtje en hebben het goed met elkaar.

Jasper, 17 augustus
Weer een frisse nacht, maar het weer ziet er wel redelijk uit. We halen Andries op uit zijn hotel in Jasper om een flinke wandeling te maken langs het Maligne Lake. We besluiten de Bald Hills klim te nemen, 6oo meter omhoog, maar wel met prachtige uitzichten. Het is een goed pad en we halen de top. Daar nemen we onze lunch en pas op de terugweg begint het te regenen. We gaan lekker even uit eten in een Mexicaans restaurant en daarna naar de indoor Stampede. Andries had er nog nooit een gezien en wij zien het graag een tweede keer.
We waren alle drie gepast onder de indruk van het spectaculaire gebeuren, je weet dat de mannen dit niet voor het eerst doen, maar als je ze ziet zitten op die imposante woedende stieren, dan zit je daar toch wel met stokkende adem. Het was heel bijzonder!
We zijn nu in de mode voor grote tochten en nemen de volgende dag de Edith Clavell tocht, ons aanbevolen door Caroline. Een hele mooie tocht, hoog, met de Angel gletsjer, de Ghost gletsjer en de Clavell gletsjer aan onze voeten. Het weer was mooi om te lopen, hoewel het wel koud is daarboven. Moe, maar voldaan kwamen we weer beneden.
Op de terugweg zijn we nog langs de Athabaskan Falls gereden, zodat Andries daar ook nog even kon kijken. Daarna zijn we in de hete tub in zijn hotel gaan zitten om onze spieren wat te ontspannen. Het was in Jasper mooi weer en een stuk minder koud, dus zijn we naar de camping gereden , hebben een vuurtje aangestoken, een spaghetti gekookt en tot diep in de nacht zitten praten, een heerlijke dag!
Vanmorgen lag er ijs op de ramen van de auto. Het was 1 C boven nul toen wij om 8 uur wakker werden, brrr.
We proberen dadelijk de website weg te sturen, want bij Andries is een goede internet verbinding. Daarna nemen we de kabelbaan naar boven en wandelen daar een korte tocht met mooie uitzichten, want Andries moet in de loop van de middag vertrekken. De lucht is helder blauw en de weersverwachting voor het weekend is heel goed, dus we zijn blij dat we nog een poosje kunnen blijven.

• 19 Augustus 2011 - 18:22

Esther :

Het is weer sprookjesachtig!

• 20 Augustus 2011 - 06:56

Paul En Nel:

Gegroet vanaf Texel.
    Het stomme toeval wil dat wij zojuist naar ongeveer dezelfde plaatjes zitten te kijken.
    Hebben namelijk een fotonegatiefomvormapparaat gekocht en hebben onze Canadafotonegatieven gedigitaliseerd en zitten nu naar deze foto's te kijken terwijl die van jullie net binnenkomen, leuk he.We bekijken een en ander op onze tv. Prachtig.
    Groetjes en have fun.

• 22 Augustus 2011 - 08:58

Renée En Koos:

"Een vakantie die maar niet voorbij gaat". That's the spirit!