Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Wil en Emmy Verver - WaarBenJij.nu Calgary - Reisverslag uit Calgary, Canada van Wil en Emmy Verver - WaarBenJij.nu

Calgary

Door: wilenemmy

Blijf op de hoogte en volg Wil en Emmy

25 Augustus 2011 | Canada, Calgary

Jasper 19 augustus
Het is inderdaad prachtig als we met de kabelbaan boven komen. Een zicht van 360 graden over alle bergen in de nabijheid. In het dal, diep beneden ons zien we de lange goederen trein rijden door de Yellowhead vallei, de noordelijkste route in Canada van oost naar West. Die trein route ontsloot ooit het westelijk deel van Canada en wordt nog steeds druk gebruikt.
s’ Middags zwaaien we Andries uit en zitten op de camping nog lekker bij een kampvuurtje.
Zaterdag besluiten we een luie dag te nemen. We rijden naar het Honeymoon meer, vinden daar een mooi plekje op de camping en zitten lekker met een boek in de zon en zwemmen wat in het toch wel koude water. Wil probeert op het kampvuur een steak te bakken, maar dat blijkt een kunst, die we nog niet helemaal machtig zijn. Beetje zwart van buiten en toch helemaal niet gaar van binnen. We zetten door, volgende keer beter!
Na een paar telefoontjes rijden we zondag met prachtig weer naar de Icefields. Wat is het hier toch mooi. Zo ruig en woest en de bergen zo hoog, schitterend! We bezoeken het Visitor centrum en rijden daarna nog 4 km. door naar de Wilcox Creek campground. Van hieruit lopen we naar de Wilcox Pas, een tamelijk steile klim, maar met fantastische uitzichten op de Mount Athabaska met zijn Athabaska gletsjers , de Snowdome met de Dome gletsjer, de Kitchener en de Columbia , 3750 meter hoog. We liepen zelf naar 2300 meter en daar zit je ruim boven de boomgrens.
Ik merk wel, dat ik ouder wordt. Mijn conditie en gezondheid zijn prima, maar ik krijg toch moeite met die steile klimmetjes. Dit kon wel eens mijn laatste keer wandelen in de Rocky Mountains worden. Jammer, maar er blijven nog genoeg leuke dingen over.

Maandag 21 augustus
Het regent als we wakker worden. We pakken rustig op en besluiten naar het Yoho Nat. Park door te rijden. Omdat het weer toch slecht is bezoeken we de expositie over het ontstaan van de Rocky Mountains in het Visitor Center. Heel interessant. Onderweg stappen we nog even uit bij het Peyto Lake, zelfs in de regen heel mooi, met z’n blauwgroene water.
We hadden vandaar naar het Bow Lake willen lopen, maar doen dat maar niet.
In het Yoho Park zoeken we naar de Kicking Horse Camping (met douche), maar kunnen hem niet vinden. Uiteindelijk doen we navraag bij het Visitor Center in Field en horen daar dat hij opgeheven is. Uiteindelijk belanden we op een vrij primitieve camping, met droogtoilet en gelukkig 1 kraan voor de hele camping. We staan een beetje in een dal en kijken vanuit de caravan omhoog naar de weg en daarboven het spoor. Het is nogal een nauw dal, dus je hoort hier wel wat verkeers lawaai, maar het is ook wel leuk om er naar te kijken. Dit is de zuidelijke doorgang van Oost Canada naar West Canada en er is veel vracht verkeer. De treinen zijn hoofdzakelijk goederen treinen, die de keer dat ik ze telde 170 wagons hadden en 4 locomotieven. Je gaat hier redelijk steil naar beneden, voor auto’s niet zo’n probleem, maar de trein kan het niet in 1 keer doen. Ze hebben daarom in de hoge bergen aan weerszijde 2 grote spiralen gemaakt, zodat het de helft minder steil is geworden. Wij zien de trein daarom in en uit de berg komen, heel leuk om te zien vanuit je huisje.
Dinsdag zijn we boodschappen wezen doen in Lake Louise. Ze hebben daar een aantal leuke winkels en het was er gezellig druk. Het weer werd steeds mooier, dus zijn we doorgereden naar Lake Louise en Lake Moraine, waar we gewandeld hebben.
Bij Lake Louise staat een prachtig oud hotel “Chateau Lake Louise”, waarin we eens even een kijkje hebben genomen. Het deed ons aan het hotel in Las Vegas denken, met z’n lobby’s en winkeltjes op de begane grond, maar het zal vast wel aardig wat duurder zijn om daar te verblijven.
Lake Moraine was nog net zo mooi als de vorige keer dat we het zagen. Het is zo’n beroemd meer, de afbeelding heeft lange tijd het Canadese 20 Dollar biljet gesierd.
We zagen her en der de vlag halfstok hangen en kochten een krant om uit te vinden wat er aan de hand was. De Democratische oppositieleider, Jack Layton, pas 61 jaar oud, was overleden. Hij werd door vriend en tegenstander buitengewoon gerespecteerd en de hoop van velen was, dat hij de nieuwe president zou worden bij de verkiezingen van het volgend jaar. De huidige president heeft de weduwe aangeboden, dat hij een staatsbegrafenis krijgt en zij heeft dat geaccepteerd. Zaterdag wordt hij begraven. Een hele slag voor mijn democratische broers uit Toronto, de stad waar hij woonde en werkte.
Woensdag werden we wakker van de zon, die net over de bergkam kwam. Het was heerlijk weer. We reden vroeg naar de Takkakaw Falls, die zo’n 500 meter naar beneden storten en liepen vandaar verder langs de rivier naar de Laughing Falls, een vrij vlakke wandeling van zo’n 10 km. Omdat we van plan zijn morgen verder te reizen zijn we s’middags nog even bij een natuurlijke brug en het Emerald Lake wezen kijken. Ik heb nog nooit zo’n azuurblauw meer gezien. Het doet haast pijn aan je ogen. We zijn er lekker omheen gewandeld en hebben zo vandaag onze kilometertjes wel weer gemaakt. Het was wel 23 C met een heerlijk zwoel windje, echt een zomerdag!
Morgen nog 1 tocht en dan rijden we de Rocky Mountains al weer uit. We hebben besloten door het Waterton Nationaal Park naar het zuiden te gaan, dat hebben we nog niet gezien en moet ook heel mooi zijn.
Donderdag 25 augustus.
We pakken op en rijden naar het Minnewanka Lake, vlak bij Banf. Het is heerlijk weer en het meer is prachtig met z’n hoge bergen er om heen.
We lopen eerst langs de oever en daarna de canyon in tot we niet verder kunnen. Op de terugweg lopen we tegen een familie Bighorn sheep aan. Pa, moe en 2 jonkjes. Ze lopen op het pad voor ons aan en zijn voor geen meter schuw. Wij houden toch een beetje afstand, het zijn tenslotte wilde dieren. Maar vooral de kleintjes zijn heel leuk om te zien.
In de middag rijden we door naar een camping in de buurt van Calgary, waar we kunnen douchen en alle spullen eens even weer opladen. Ook de was moet nodig gebeuren, je zweet wat af op al die wandelingen. Naast de camping ligt een pretpark, we kunnen kaartjes tegen een gereduceerde prijs krijgen en de 8baan lijkt Wil heel leuk, maar er is werk aan de winkel, dus vandaag maar niet. Als we water halen komen we langs een Golden Eagle, die op de grond zijn prooi zit te verorberen. Hij vliegt niet weg en kijkt ons venijnig aan. We storen!
Na het eten doen we nog wat boodschappen in Calgary. Toch wel lekker dat hier de winkels zo lang open zijn. Het is er dan ook nog best druk.
Calgary ligt op heuvels en het is s’avonds een mooi gezicht met al die lichtjes aan de horizon.
Nog even de foto’s erbij en dan kan deze website weer verzonden worden.

• 27 Augustus 2011 - 17:24

Paul En Nel:

Weer prachtige foto's en een herkenbaar verhaal.
    Op bijna al deze plaatsen zijn wij ook geweest alleen hadden wij toen niet zoveel tijd en hebben jammer genoeg niet het hotel bezocht, ook de kabelbaan niet, wel zijn wij in Banff met de kabelbaan gegaan, komen jullie daar nog langs, want dat is ook beslist een aanrader?
    We kijken weer uit naar het volgende verslag, goede reis dan maar weer en tot mails!

• 29 Augustus 2011 - 17:33

Heine Vos:

ik heb jullie een tijd lang niet gevolgd zeg maar zo`n 60/70 dagen het doet ons (ook Fo) goed dat alles nog ok met jullie is en dat jullie je goed vermaken wat een belevenissen.
    met ons ook alles ok .groetjes Heine en Fo

• 21 September 2011 - 14:43

Edith Woltjes:

Hallo Emmy en Wil,
    Vorige week was ik bij Ank en Klaas, mijn enkel was gebroken en ik mocht hem niet belasten. Dus heeft Ank me verzorgd. Toen kreeg ik de naam van jullie weblog en ik ben vandaag begonnen met het verslag van 25 aug. van Calgary. Vanwege het feest der herkenning. Mijn zoon Paul is in Calgary geboren op 25 sept. '64 en ik heb er bijna 4 jaar gewoond. Ik vond het een mooi verslag van jullie en prachtige foto's. Al die bekende plaatsen die ik als meisje van 21 jaar voor het eerst toen zag, Lake Louise, Jasper, Athabasca Mountain. Het maakte toen diepe indruk op mij en nu ik jullie verhaal zag en de foto's maakte het weer een magnifique indruk. Mooi land is het toch. Ik ga nu elke dag wat meer verslagen van jullie reis lezen. Geweldig dat jullie doen waar veel mensen van dromen. Ank en Klaas hebben vorige week een hond gekregen die heel leuk schijnt te zijn. Voor jullie een goed vervolg van je reis en veel plezier. Hart. groeten van Edith